مراقبت های پوست و مو

مراقبت های پوست و مو مراقبت های پوست و مو

مراقبت های پوست و مو

پوست نشان دهنده سلامت بدن شماست و یکی از با ارزش ترین دارایی ها در زندگی شما می باشد. برای مراقبت از پوست باید عاداتی که قبلا داشته اید را ترک کرده و از چند راهنمایی زیر برای بهتر شده ظاهر پوستتان استفاده کنید

وقتی پای مراقبت از پوست و مو به میان می‌آید همه تصور می‌کنند مراقبت از پوست به حرکت‌های خاصی نیاز است؛ از لایه‌برداری پوست با لیزر تا ماساژ ویژه پوست در مراکز درمانی. برای مو هم همین تصور وجود دارد. اگرچه روش‌های درمانی خاص برای رفع مشکلات جدی پوست و مو، روش‌های مناسبی هستند، اما رسیدگی روزانه به پوست و مو  بیش از هر كار دیگری می‌تواند آنها را سالم و شاداب نگه دارد. شش راهکاری که در زیر ارائه می‌شود، از روش‌های حفظ سلامت خانگی پوست و مو است.

 

تمیز و مرطوب کردن روازنه پوست:

یکی از مهمترین نکات مراقبت های پوست ، تمیز نگه داشتن پوست است روزی دو بار، یک بار صبح و یک بار شب، صورتتان را بشویید. پس از شستشو نیز با یک تونر و مرطوب کننده پوست را آبرسانی کنید. شستن صورت کمک می کند که خاک، چربی اضافی و مواد آرایشی که روی پوستتان مانده است از بین برود. دقت کنید که مرطوب کردن پوست حتی برای افرادی که پوست های چرب دارند ضروری است. این افراد فقط هنگام خرید مرطوب کننده باید مرطوب کننده مخصوص پوست های چرب را تهیه کنند.

 

مراقبت پوست در برابر خورشید:

با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از خورشید باعث تغییرات زیادی در پوست ، از جمله چین و چروک، تغییر رنگ، کک و مک و یا لکه های سن، رشد بافت خوش خیم (غیر سرطانی) و پیش سرطانی یا سرطانی هایی مانند سرطان سلول بازال ، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم می شود. در واقع، بسیاری از سرطان های پوست با قرار گرفتن در برابر نور خورشید ایجاد می شود. پس مراقبت های پوست در برابر خورشید بسیار مهم است برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدودیت زمانی تعیین کنید. به خصوص در زمان هایی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در زیر آفتاب قرار نگیرید. همیشه قبل از بیرون رفتن از خانه از کرم ضد افتاب با SPF30 استفاده کنید. علاوه بر این لباس های محافظ، مانند پیراهن آستین بلند، شلوار و کلاه های لبه پهن بپوشید.

 

درمان مشکلات پوست:

برای حل مشکلات پوستی و مراقبت های پوست و مو خود حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. مسائلی مانند خشکی و چربی، خارش و آکنه و سایر بیماری های پوستی می توانند صدمات جبران ناپذیری به پوست وارد کنند

غربالگری: هر گونه تغییری که در پوستتان ایجاد شده مثل بزرگ شدن خال ها یا تغییر شکل و رنگ آن ها را باید به متخصص پوست و مو اطلاع دهید. این تغییر رنگ می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

 

خشکی پوست

پوست اولین خط بدن برای دفاع در برابر عناصر خارجی است. هنگامی که خورشید، باد، و سرمای هوا وجود داشته باشد پوست اولین عضوی است که در معرض آن قرار می گیرد. یکی از تاثیرات محیط بر روی بدنمان ایجاد پوست خشک و زبر است. در ادامه مهمترین علل خشکی پوست و مراقبت های پوست در این مورد را معرفی می کنیم:

 

مراقبت های پوست در آب و هوای زمستانی

هنگامی که دمای محیط کم می شود، میزان رطوبت نیز طبعا افت خواهد داشت. به همین خاطر است که معمولا در زمستان هوا خشک و خشن است. این خشکی هوا موجب می شود که پوست بدنمان نیز خشک شده و خارش داشته باشد. یکی دیگر از علل خشکی پوست در زمستان استفاده از سیستم های گرمایشی مثل شوفاژ است. این وسیله نیز رطوبت هوا را کم کرده و پوستمان را خشک می کند. برای جلوگیری از تاثیر خشکی هوا بر روی پوست پیشنهاد می کنید در محیط خانه از بخور استفاده کنید. میزان حرارت مطلوب برای پوست بین ۴۵ تا ۵۵ درصد و حرارت مناسب نیز ۶۸ درجه فارنهایت می باشد.

 

دوش آب گرم

دوش گرفتن با آب داغ خستگی ما را از بین می برد. اما به همان میزان نیز می تواند پوست را خشک کند. برای جلوگیری از تاثیر حمام کردن بر روی خشکی پوست سعی کنید از آب ولرم و آن هم حداکثر ۵ دقیقه استفاده کنید.

 

صابون ها

همه صابون ها برای همه پوست ها تاثیر یکسانی ندارد. گاهی اوقات صابونی که استفاده می کنید علت خشکی پوستتان است. پس سعی کنید از صابون های مخصوص به نوع پوستتان استفاده کنید. به عنوان مثال شخصی که به صورت ذاتی پوستش خشک است نباید از صابون های خشن استفاده کند. این فرد باید با صابون های حاوی روغن های گیاهی مثل روغن نارگیل پوست خود را بشوید.

 

آکنه

یکی دیگر از مواردی که بیشتر افراد را به خود درگیر می کند ، مسئله آکنه می باشد ، که برای درمان پیشنهاد میشود افراد در زنجیره غذایی خود تغییراتی را ایجاد کنند و میوه و سبزیجات را به سبد غذایی خود بسیار افزوده کنند ، و با خوردن میوه و سبزی و ماهی از پیری زودرس پوست و بروز آکنه خودداری نمایند ، سبزیجاتی چون : کلم کالی ، گل کلم ، سیب زمینی شیرین ، انواع توت ها ، لیمو در این امر بسیار توصیه می شوند .

از دیگر نکات مراقبت های پوست مو به مورد مراقبت از دور چشم اشاره میکنیم ، زیرا افراد زیادی متقاضی مراقبت از این ناحیه می باشند .

این ناحیه پیری را زودتر از نقاط دیگر بدن نمایان می کند ، زیرا پوست زیر چشم بسیار نازک می باشد و هرگونه حرکتی در آن تاثیر خواهد گذاشت و دچار خط و خطوط ، پف زیر چشم ، تیرگی زیر چشم می شود ، برای مراقبت از پف زیر چشم :  بهتر است از مصرف کرم هایحاوی کافئین ، چای سبز ، و درخت بید استفاد شود .

برای مراقبت از خط و خطوط زیر چشم : توصیه می شود از کرم های رتینول ، رتینوئید ، ویتامین a ، پپتید ها و فاکتور رشد استفاده شود .

و برای مراقبت از تیرگی زیر چشم : از مواد حاوی ، آربوتین ، ویتامین سی ، سویا ، اسید آزلاییک استفده شود .

 

مراقبت های پوست برای پیشگیری از چروک پوست

شاید بتوان عدد سن را از دیگران مخفی کرد اما چروک ها صورت را نمی توان. چروک صورت عموما به دلیل بالا رفتن سن ایجاد می شود اما گاهی ایجاد چروک های زودرس که مناسب سن فرد نیستند به دلیل شیوه زندگی و عادات غلطی است که او دارد. برای مراقبت های پوستی و جلوگیری از ایجاد چروک بر روی پوست می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • سیگار نکشید.
  • دمر نخوابید.
  • از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • الکل مصرف نکنید.
  • رژیم غذاییتان سرشار از میوه و سبزیجات باشد.
  • غذاهایی حاوی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا ۳ را بخورید.
  • ویتامین A، C، E، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین و سلنیوم نقش مهمی در سلامت پوست بازی می کنند.
  • از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • اسیدهای آلفا هیدروکسی تولید کلاژن را تحریک می کند. از این اسیدها بیشتر استفاده کنید.
  • آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر رادیکال های آزاد مخرب محافظت می کند. پس از میوه و سبزیجات تیره و روغن زیتون بیشتر استفاده کنید. عصاره چای سبز، ویتامین A، ویتامین C و کوآنزیم Q-10 نیز برای این کار مناسب هستند.
  • غذاهای حاوی ویتامین C و A و محصولات مراقبت از پوست حاوی این ویتامین ها را بیشتر استفاده کنید.

مراقبت های مو

در مراقبت های پوست مو در قسمت قبل از ریزش مو ها توصیه می شود افراد به مصرف ویتامین ها، پروتئین، ویتامین آ، مولتی ویتامین ها، ویتامین دی، بیوتین و جنسینگ بپردازند و در هنگام شست و شو از موها با ملایمت برخورد کنند .

برای مراقبت از موهای نازک و آسیب دیده نیز توصیه میشود افراد با مالیدن مواد طبیعی بر موها به مراقبت آن ها بپردازند که از طریق موادی چون ، سیر ، آب پیاز ، حنا ، نارگیل ، تخم مرغ ، بابونه ، آلوئه ورا و تخم شنبلیله می باشد که هرکدام باید به صورت جدا گانه خورد شده و به صورت محلول بر سر افراد به مدت سی دقیقه بماند و سپس آب کشی صورت گیرد .

 

 

منتشرشده در خدمات